Újdonság a Volkswagenről
2019.07.03.

IQ-ból megoldja

A 21. századi autózás kezd intelligenssé válni. Önvezető autók, autonóm funkciók és hasonló fogalmak kerültek be az utóbbi időben a köztudatba. A Volkswagen sem akar kimaradni a versenyből, és egy komplett, márkán belüli márkát hozott létre. Az IQ Drive a vezetőt segítő rendszereket előtérbe helyező felszereltségi csomag. Ugyanakkor ezen összefoglaló név alatt fut az összes jelenlegi vezetéstámogató rendszer és minden a közeljövőben bevetésre kerülő megoldás.
VW

Most még mindenki élvezheti a vezetést, de őrangyalként vigyáznak ránk a biztonsági rendszerek. Azt már sokan megszokhatták, hogy a tükörben a mellettünk közeledő autóra figyelmeztet egy kis sárga LED. De, amikor az autópályán az automatikus sávváltás csupán az index használatával indítható, az már nem megszokott. Természetesen, ahogy mindenhol, a sofőrnek megvan a beavatkozás lehetősége. Izgalmas a magától parkoló autó koncepciója is. Egy szűk parkolóházban bizony még a legjobb autóvezető is kerülhet olyan helyzetbe, amikor jól jön a segítség. Mobiltelefon segítségével a járművünkön kívülről tudjuk kezdeményezni a beparkolást, majd a kiparkolást. Ezzel a funkcióval a közeljövőben jobban kihasználhatóvá tehetők a merőleges parkolóhelyek.

Ha baj van, akkor az újkori autónk közbe lép. A vészhelyzeti asszisztens képes arra, hogy felismerje, ha a vezető inaktívvá válik. Érzékeli, ha a sofőr nem kormányoz, nem ad gázt vagy nem fékez. Először hangjelzéseket ad, majd fényjelzéseket, végül rövid fékezésekkel próbál figyelmeztetni. Amennyiben ezekre sem reagál a vezető, akkor sávon belül tartva az autót duplavillogóval lassítani kezd, majd megáll. Természetesen közben az előtte haladót is figyelni, szükség esetén lassít vagy vészfékez, akár sávot is vált az ütközés elkerülése érdekében.

Az adaptív tempomat pedig már nem is annyira utópisztikus felszerelés. Sok stressztől szabadítja meg az embert egy DSG automataváltós modellben, amikor a kocsi magától követi az előttünk haladót. Gázt ad és fékez. Ha a táblafelismerő és a térkép is segít, országúti utazótempónál a kanyarban csökkenti a sebességet, ha kereszteződés jön lassít, illetve figyelmeztet, ha túl gyorsan megyünk – akár a gázpedál megpöccintésével. Ez nem csak a biztonságunkat, de a gazdaságosabb utazást is segíti.

Teszt: Volkswagen T-Cross TSI

 

Megtalálta a helyét

 

A Volkswagen legkisebb crossovere ügyes városi kisautó, magas építéssel, tágas belsővel és szerethető részletekkel. A T-Cross vezetőüléséből magasról élvezhetjük a nyüzsgő közlekedést, miközben játszi könnyedséggel lavírozhatunk.

Kisebb, de nem kicsi

A T-Roc után első ránézésre nehezen megkülönböztethető T-Cross eggyel kisebb ligában indul. A Polo padlólemezére épített igazi városi „terepjáró” alig több, mint 4,1 m hosszú, de 14 cm-rel magasabb kistestvérénél (1584 mm). Fontosabb ezeknél az adatoknál, hogy az ülések magassága 60 cm, ami azt jelenti, hogy nagyon kényelmes beszállni. Ugyan minden irányban kisebb a T-Rocnál mégsem kell szégyenkeznie a térkinálat miatt, hiszen nagyon tágas elöl, a hátsó sor is eléri a kategóriatársak átlagát, és alapesetben is közel 380 literes a raktér. Utóbbi a hátsó pad előretolásával bővíthető 455 literig, ám akkor már csak kisgyerekek tudnak hátul utazni. Van a padló alatt egy óriási üreg – aminek egy részét a 300 wattos Beats audio rendszer mélyládája foglalhatja el –, és a támlákat ledöntve majd’ 1,3 köbméteres helyet kapunk.

Forma-áldozat?

A T-Cross kompakt méretei külső ellenére jó formai arányokkal bír. Az orr kialakítása a nagytestvér, T-Roc-ra emlékeztet, és maximálisan hozza a márkaarculatot. Nyilván nem nyúlánk alkat, de az inkább szögletes, az oldallemezeken is élekkel feldobott karosszéria egyértelműen beillik az urbánus környezetbe. A hátsó traktust feldobták a C-oszlopra kérhető matricával, és a lámpákat összekötő fekete dizájn-elemmel. A kategóriában elengedhetetlen – és a kocsi méretéből adódóan rendkívül hasznos – hosszanti tetőléc felszereltségtől függően fekete vagy polírozott alumínium lehet. Az összkép egy egészségesen kigyúrt Polot mutat, akinek a jelképe Fekete Laci volt. Egy kedves természetű, erős egyéniség.

Érzékeinkre hat

A kis wolfsburgi tesztautó fehér fényezéssel és az extraként elérhető 18 colos antracit felnikkel hívogat egy körre. Beülve sem okoz csalódást, mert a VW trend szerint egy óriási (20,3 cm) integrált kijelző van a műszerfal közepén, és a műszeregység is egy LCD kijelző előttünk. Feldobja az egyébként sötétszürke formákat a zongoralakk betét, amit az utas oldalán matt csíkok díszítenek. Egyébként ez a felület lehet narancs színű, vagy hatféle, ötletes mintából eggyel díszített Indítás után csak a fordulatszámmérő alapján sejthetjük, hogy jár a motor. Pedig az egyetlen jelenleg elérhető TSI benzinmotor csupán háromhengeres. Az ezer köbcentis erőforrás lehet 95 vagy esetünkben 115 lóerős. Előbbi 5 sebességes, a tesztautó 6 sebességes kéziváltóval kapható, vagy egy 7-es DSG-vel. A váltókar könnyen jár és az áttételeket jól összehangolták a kis motorral. A T-Cross minden pillanatban ugrásra kész. Nem csoda hiszen alig 1,2 tonnás a kocsi. Olyan élvezetes vele a városi utcákban kanyarogni, mint egy robogóval, aminek teteje van. Ebben komoly szerepe van a jól hangolt futóműnek, ami nem üt, nem billeg, pedig a tesztautó peres gumikon gördült.

Versenyképes

A T-Cross Life és Style felszereltséggel érhető el. Már az előbbi – 5,72 millió forintos induló listaáron – 16 colos alufelniket, holttérfigyelőt, hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetést, sávtartót és távolságtartó tempomatot tartalmaz a sok légzsák, klíma mellett. A Style pedig 17 colos kerekeket, LED első fényszórókat, bőr kormányt, lábtérvilágítást, sportüléseket és hangulatvilágítást is ad. Ezért 6,3 milliót kell az erősebb motorral kombinálva fizetni. Ha 1-2 hasznos aprósággal, vagy dizájncsomaggal is felvértezzük a kis Volkswagent, akkor sem megy az ár 6,5-6,8 millió fölé. Csak akkor ne rendeljék meg ezt az utóbbi kombinációt, ha mégis a T-Roc mellett döntenek…

 

Kiemelés: Olyan élvezetes vele a városi utcákban kanyarogni, mint egy robogóval

 

Nagy Viktor